Feestelijk ingebruikneming tijdens Koningsdag

Molenstichting Winsum rondt op 27 april (Koningsdag) op feestelijke wijze langdurige onderhoudswerkzaamheden af.
Dit onderhoud begon in 2018 en heeft totaal ruim € 127.000, – gekost.
De stichting kreeg de benodigde gelden bijeen dankzij diverse subsidiegevers en een royale anonieme gift.
De grootste reparatie betrof de buitenroede die door corrosie was aangetast. Deze roede was 54 jaar oud hetgeen uitzondelijk genoemd mag worden. Met een hoogwerker werd afgelopen zomer deze roede vervangen.
Om het herstel en het grootonderhoud van de molen in goede banen te leiden werd Wieringa Bouwadvies ingeschakeld. Dit Winsumer bedrijf begeleidde ook de subsidie afhandeling. Bij het grootonderhoud hoorde ook vervanging van de kammen. Door middel van de kammen kan een wiel een ander wiel aandrijven. Deze tandwielen op het bovenwiel en op de bonkelaar liepen niet lekker, ze grepen niet goed meer op elkaar in. Nadat er twee waren afgebroken werden alle kammen vervangen. Ook het dak, de kap, lekte. Daarom is ook de dakbedekking aangepakt.

De molen wordt veel bezocht. Ten behoeve van de vele bezoekers en vaak ook bassischoolklassen is er in de molen een toilet aangebracht. Naast genoemde herstelwerkzaamheden is ook de elektriciteit aangepakt en zijn er nieuwe zeilen gekomen.
Helaas konden niet alle werkzaamheden voor de feestelijke heringebruikneming worden afgerond. Het hoognodige schilderwerk wacht immers op wat warmere dagen, maar zal de komende maand plaatsvinden. Een molen hoort te draaien en dat kan inmiddels weer, vandaar dat we op 27 april om 13.00 uur de feestelijke heringebruikneming vieren. Dit zal gebeuren door de subsidiegevers die samen met de molenaar de vang zullen lichten.

Leave Comment