Molenweekend 2023

Komend weekend is het weer Groninger Molenweekend, waarbij zoveel mogelijk molens open zijn voor publiek.

Molen Aeolus heeft gerestaureerde kap terug gekregen.

Dit jaar zijn het er minder dan anders, want een aantal molens staat stil vanwege de kwetsbaarheid van de roeden waar de wieken aan bevestigd zijn.

Daarnaast brak in Noordhorn afgelopen weekend de as van de molen. Gelukkig hebben we in Groningen veel molens die wel mee kunnen doen en als de wind meehelpt, zijn overal draaiende molens te zien en te bezoeken. Voor de toekomst van molens is dat belangrijk want het onderhoud kost veel geld door de combinatie van materialen en mensen die maatwerk moeten leveren.

Tijdens Molenweekend kunnen we laten zien hoe mooi en ingenieus deze monumenten zijn gemaakt en hoe belangrijk ze zijn voor de omgeving. Als mensen molens in hun hart sluiten, is de kans groot dat overheden en fondsen bereid zijn om in de buidel te tasten. Daarin verschillen de molens niet van ander erfgoed: je hebt verhalen en informatie nodig om mensen te vertellen over erfgoed zodat het voor de toekomst bewaard blijft.
Geniet van het Molenweekend geniet van onze molens.