INTRODUCTIECURSUS molenaar

We hebben in Groningen een rijke historie wat betreft molens, er stonden ooit 1200 molens in onze provincie. Veel zijn er verdwenen. Gelukkig zijn er ook nog een aantal bewaard gebleven, die liefdevol worden onderhouden en nog volledig in bedrijf zijn. Veel daarvan werken met vrijwillige molenaars. Wat komt er nu kijken bij het ambacht van molenaar?

Leerdoelen
Na deze cursus heb je een beeld van het ambacht molenaar. Je weet meer over de geschiedenis van molens in Nederland. Wat komt er allemaal kijken bij het draaien van de molen; het lezen van het weer, de techniek van een molen en de veiligheid op een molen? Je leert verschillende vaardigheden; je gaat graan malen, water met vijzel opmalen, de molen kruien en wellicht nog hout zagen. Dit alles natuurlijk onder voorbehoud van dat het waait.

De introductiecursus wordt gegeven door Alex Buist, Martijn Scholtens, Catrienus Rouwé en Johan van Dijk. Dit viertal molenaars, met passie voor het ambacht, nemen je mee in de wereld van de molenaar.  Een mooie diverse groep, met ieder z’n eigen kwaliteiten; een aantal “jonge honden” die al op jonge leeftijd wisten dat ze molenaar wilden worden en op hun 18e de opleiding hebben afgerond. Een molenbouwer, een historicus en een instructeur kunnen al jullie vragen beantwoorden over dit pracht ambacht.

Zaterdag 5 november Molen de Meeuw in Garnwerd: een introductie.
Molenaar Alex Buist neemt je mee in Molen de Meeuw in Garnwerd. Je krijgt een rondleiding door de molen en hij legt je uit hoe een molen werkt. Basisbegrippen worden behandeld; Wat is zwichten? Het verschil tussen zelfzwichtend en oudhollandse ophekking en wat is kruien en hoe werkt een luiwerk?

Zaterdag 12 november Molen de Vriendschap in Winsum: techniek en malen.
Molenaar Martijn Scholtens, tevens molenbouwer van beroep, neemt je wat dieper mee in de techniek van de molen. Wat voor houtsoorten worden er gebruikt, welke overbrengingen, welke verschillende molenstenen zijn er? Je gaat ook zelf graan malen.

Zaterdag 19 november Zaagmolen de David in Warffum: zagen op de wind.
Een unieke molen, de enige zaagmolen van deze grootte die bewaard is gebleven. Molenaar Johan van Dijk neemt je mee in de techniek en de historie van het zagen op de wind en de rol die deze kleine molen heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de zelfzwichting in Noord-Nederland.

Zaterdag 26 november Poldermolen de Zilvermeeuw in Onderdendam: water verplaatsen op de wind.
Een hele andere tak van sport, water verplaatsen met een molen middels een vijzel. Molenaar Catrienus Rouwé leidt je rond in deze Poldermolen, neemt je mee in de historie van de poldermolen en gaat wat dieper in op de techniek van deze poldermolen. Hij zal ook iets meer gaan vertellen over de molenaar en het belang van “het lezen” van het weer, herkennen van verschillende wolkenformaties, opeens draaiende wind, de verschillende windrichtingen en z’n eigenschappen.

Zaterdag 3 december Molen Hollands Welvaart in Mensingeweer.
Johan van Dijk, tevens instructeur van de opleiding tot (vrijwillig) molenaar, geeft uiteraard een rondleiding in deze molen. Hij neemt jullie mee in de geschiedenis van het pellen van gerst en stroomlijnsystemen die op wieken toegepast worden. Als instructeur kan hij alles vertellen over de opleiding tot (vrijwillig) molenaar.

Data en tijden
Zaterdag 5, 12, 19 en 26 november en 3 december van 10:00-12:00 uur. (Inloop 09:30uur).

Aanmelden
Deelname is kosteloos. Meld je aan door je gegevens achter te laten via onderstaand contactformulier

Leave Comment