Molen De Wetsinger heropend

Rond 2005 was de situatie rondom de Wetsinger zorgelijk. De molen was niet meer draaivaardig en ook binnen was de toestand slecht.

Voorzitter Peter Pauw opent De Wetsinger namens Naomi Kromowidjojo

Een aanzet tot een oplossing werd gegeven op 30 oktober 2013 toen de Molenstichting Winsum voor een symbolisch bedrag de molen over nam van de familie Offeringa. Onze stichting zag voldoende mogelijkheden om de molen te laten restaureren en alle functies terug te geven. In oktober 2014 werd, met het strijken van de roeden, hiermee een begin gemaakt.

In de zomer van 2015 kwam de molen geheel hersteld uit de steigers en zag er weer goed uit. De (gerepareerde) roeden werden wederom voorzien van zelfzwichting mét dwarskleppen en deze keer ook een stroomlijnsysteem.

Op 17 september 2016 werd de molen officieel en feestelijk in gebruik genomen. Dat gebeurde symbolisch door Naomi Kromowidjojo die op dat moment in Rio de Janeiro bij de Olympische Spelen van 2016 aanwezig was. Zij is tot op heden nog steeds onze beschermvrouw van de molen.

Leave Comment