OPEN MONUMENTENDAG 2024

Een netwerk aan molens
Tijdens de Open Monumentendag op zaterdag 14 september zijn zes molens van de Molenstichting Winsum op één dag te bezoeken. Bijzonder is dat deze molens op fietsafstand van elkaar liggen. Daardoor is het mogelijk ook te genieten van het prachtige Reitdiepgebied. In zowel Winsum als Garnwerd kan dankzij de plaatselijke horeca onderweg een prettige pauze worden ingelast.

Wie op tijd vertrekt heeft voldoende mogelijkheid om de molens van binnen en van buiten te bezoeken. Vanaf de stelling kan men dan tot in de verte het landschap bewonderen.

Alle molens zijn achtkantige stellingmolens die oorspronkelijk bedoeld waren om te pellen of te malen. Pellen zorgde vroeger voor het zeer belangrijke volksvoedsel gort. De in de molen aanwezige molenaars zijn graag bereid bezoekers uit te leggen wat het verschil is tussen pellen en malen, en waarom juist gort zo belangrijk was. Uiteraard zullen alle molens bij voldoende wind draaien. Zo wordt een fietstocht op deze open monumentendag tussen molens, in een vlak en door water doorsneden landschap, een bijzondere ervaring.

Exacte adressen van de molens zijn niet nodig, wie door het Groningerland fietst ziet immers van verre de kerktorens en molens al staan.
De zes molens zijn op onderstaande tijden open:
Molen De Ster, Winsum van 11.00-17.00 uur
Molen De Vriendschap, Winsum van 11.00-16.00 uur
Molen De Meeuw, Garnwerd van 10.00-17.00 uur
Molen Joeswert, Feerwerd van 11.00-17.00 uur
Molen De Wetsinger, Wetsinge van 11.00-17.00 uur
Molen AEOLUS, Adorp van 11.00-17.00 uur

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *