Molen AEOLUS heropening

Op vrijdag 6 september 2024 zal molen AEOLUS in Adorp na een jarenlange restauratie weer officieel in gebruik worden genomen.

Door het lichten van de vang door burgemeester Bolding, zal de molen na een jarenlange stilstand weer in bedrijf worden genomen. Daarna zullen de drie vrijwillige molenaars dit bijzondere monument weer wekelijks laten draaien. Het bijzondere van de molenrestauratie is dat de molen niet alleen maar kan draaien, maar ook zodanig gerestaureerd is dat er weer gemalen kan worden. Om ook de maalactiviteiten weer in gebruik te nemen zal oud-burgemeester Rinus Michels een handeling verrichten waardoor de maalstenen weer in beweging komen.

De molenstichting heeft zowel de oud-burgemeester als de huidige burgemeester van het Hogeland uitgenodigd om daarmee te benadrukken dat onze gemeente zijn uiterste best heeft gedaan om van het vervallen erfgoed weer een trotse toegangspoort naar het Hogeland te maken.

Tijdens de dag van de officiƫle her-ingebruikname komen ook leerlingen van basisschool de Wierde op bezoek. Zijn zullen als allereersten de molen van binnen bekijken. Met het betrekken van deze jonge inwoners van Adorp wordt gesymboliseerd dat de molen nog een lange toekomst toegewenst wordt en dat we ons erfgoed doorgeven. Iets waarmee je naar opvatting van het Adorper molenteam niet vroeg genoeg kan beginnen.
Er zal, bij voldoende wind, tijdens de opening gemaald worden. Het maalsel en een speciaal magazine, uitgegeven ter gelegenheid van deze dag, krijgen de leerlingen en bezoekers van de opening mee naar huis.
Voor bewoners van Adorp, die van harte zijn uitgenodigd om op 7 september 2024 de molen te bezoeken, ligt dit magazine ter gelegenheid van de opening eveneens op hen te wachten.
Het glossy blad vertelt over de geschiedenis, bouw, restauratie en technische details.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *